GAYE ADEGBALOLA - THE GRIOT

 

“ Gaye now sees herself as a contemporary griot, keeping the history alive,
delivering messages of empowerment, ministering to the heartbroken, and finding joy in the mundane… “

Een inleiding is hier voor sommigen niet nodig, want Gaye (Todd) Adegbalola voorstellen is misschien onnodig en, gezien onvolledig te gaan zijn, opzich wel moeilijk. Gaye Adegbalola is muzikante, blueszangeres, gitariste, lerares, presentatrice, activiste (Black Power Movement) en fotografe. Gaye is de medeoprichtster van Saffire - The Uppity Blues Woman, een vrouwelijk blues ensemble dat actief was in de Washington, D.C.-area. Bij de oprichting in 1987 bestond het trio uit Ann Rabson (piano, zang, gitaar), Gaye Adegbalola (zang, gitaar) en Earlene Lewis (in 1992 vervangen door Andra Faye: zang, bas, mandoline, gitaar, viool). Hun repertoire bestond uit covers van (ernstige) blues songs en humoristische “nieuwigheden”. Saffire was de éérste akoestische band die tekende bij Alligator Records. Het nummer "Middle Aged Blues Boogie" van Adegbalola, werd in 1990 tijdens de W.C. Handy Awards (nu de Blues Music Awards) genomineerd als “Best Original Song”. De band bestond van 1984 - 2009.

Gaye is verder solo actief en sinds 2013 de creatieve frontdame van het vrouwen collectief The Wild Rutz, een vierkoppige a capella groep. Ze is de moeder van Juno Lumumba Kahlil. Gaye is burgerrechtenactiviste voor alle marginalen. Zelf vindt ze dat ze een vertelster, historicus, dichteres en muzikante is. Ze houdt de geschiedenis levend, helpt de mensen met een gebroken hart en vindt plezier in het mondaine.

“ Topical Blues For Topical Times! “

Voor we dieper ingaan op Gaye’s nieuwe solo studio album ‘The Griot’ wil ik even teruggaan naar een eerdere recencie van een album van Eric Bibb ‘Global Griot’ [2018], waar Bibb uitlegt wat de titel van zijn album (en dus ook ‘The Griot’) betekent:

“ “Griot” staat voor een lid van een groep reizende dichters, musici en verhalenvertellers, die de traditie van mondelinge geschiedenis vertellen in delen van West-Afrika onderhouden en, (aldus Bibb) die ook veel van mijn vrienden en mijzelf beschrijven… “

Gaye koos ook een ondertitel voor het album "Topical Blues for Topical Times!" en maakte het de luisteraar gemakkelijk, door aan elk nummer een begrip, thema te koppelen, waardoor het gemakkelijk is om te begrijpen, waarover ze in de zeventien nummers zingt. Dieper ingaan op alle zeventien items lijkt me net te ver gaan, dus daarom de volgende “selectie”.

De thema's die verder gaan dan de “middellijn” zijn o.a. “SEXISM”: “FGM” (vrouwelijke genitale verminking), “MENTAL ILLNESS: (psychische aandoeningen): “Nothing Left…”, “POVERTY”: “Dirty Sheets”, “TECHNOLOGY”: “Ain’t Technology Grand?”, “OLD AGE”: “Gon’ Be Alright” en “VANITY” (ijdelheid): “3 Hour Shoes (Stylin’ for the Lord)”. Daarnaast zijn er de “gebruikelijke” onderwerpen als “LOVE” (“Tea Cake Kind of Love”), “FREEDOM” (“Sorry, but… No Shame”) en “HOPE” (“(There is Always) One More Time”). Gaye schreef alle nummers, met uitzondering van drie. Voor "HOPE”: “There is Always” More Time" kon ze rekenen op op Doc Pomus. "SEX”: “Need A Little Sugar in My Bowl" is van Bessie Smith en "BETRAYAL” (verraad): “Jelly Bean Blues" is te van Ma Rainey.

Op het album speelt Gaye akoestische gitaar, slide gitaar en mondharmonica en wordt ze vergezeld door multi-instrumentalist Jeff Covert, die meerdere gitaren, basgitaren, keys en drums bespeelt. Enkele andere muzikanten (Keith Armstead: orgel, Roddy Barnes: piano, John Freund: gitaar, Resa Gibbs: zang, Queen Lovelace: tambourine…) helpen haar bij bepaalde nummers en er is ook een blazerssectie (Zack Smith: 1ste trompet, Davis Smith: 2de trompet, Steve Patterson: sax & Dan Haverstock: trombone).

De nummers zijn “old school”. Gaye zingt alle nummers en rapt zelfs even. Ze doet -en zo kennen we haar!- (graag) “sraffe” uitspraken en dat hoor je al in de opener “HISTORY LESSON”: “Nothing’s Changed”: “KKK en Nazis marcheren in Charlottesville / Spuwen haat, dragen geweren, willen bloed morsen / Ze salueren voor Hitler en hun president / Ze zwaaien met hun rebellenvlaggen alsof de oorlog nog niet voorbij is / Sommigen zullen tegen de democratie zijn, ​​het is waar / Star-spangled liefde in het rood, wit en blauw…”. Even is Gaye boos, maar ze probeert ook humoristisch te zijn. In “TECHNOLOGY”: “Ain’t Technology Grabd?” kan je hiervan proeven, ook al kan ze hier enig protest niet volledig onderdrukken. Haar humor is echt heel sterk in “Vanity”: “3 Hour Shoes (Stylin’ for the Lord” als ze de draak steekt met hoe vrouwen zich opmaken om op zondagochtend naar de kerk te gaan.

Wat een indruk maakt een vierenzeventig jarige dame als Gaye Adegbalola nog steeds! Met haar nieuwe album ‘The Grit’ wil ze aangeven dat ze tradities wil onderhouden en dat ze dingen wil vertellen. Het lijdt ook geen twijfel dat Gaye Adegbalola nog altijd een scherp waarneemster is, die over eender welk onderwerk gegrond haar verhaal kan doen.

“ What an impression makes a seventy-four year old lady like Gaye Adegbalola still! With her new album 'The Grit' she indicates that she wants to maintain traditions and that she demands attention for “phenomena”. What an observer!... “  - esc for www.rootstime.be

Eric Schuurmans

 

Album track list:
01.History Lesson: ”Nothing’s Changed” - 02.Definition: ”The Griot” - 03.Hypocrisy: ”Liearrhea” - 04.Sexism: ”FGM (Female Genital Mutilation)” - 05.Poverty: ”Dirty Sheets” - 06.Pollution: ”(You’re) Flint Water” - 07.Protest: “Kaepernicked” – 08.Technology: “Ain’t Technology Grand?” - 09.Old Age: ”Gon’ Be Alright” - 10.Judgement: ”Don’t Criticize Me” - 11.Mental Illness: ”Nothing Left…” - 12. Hope: ”(There Is Always) One More Time” [Doc Pomus] - 13. Sex: ”Need a Little Sugar in My Bowl” [Bessie Smith]- 14.Love: ”Tea Cake Kind of Love” - 15. Vanity: ”3 Hours Shoes (Stylin’ for the Lord” - 16. Freedom: ”Sorry, but… No Shame” - 17.Betrayal: ”Jelly Beans Blues” [Ma Rainey]– Written by Gaye Adegbalola, except where otherwise [noted] © 2019 – Produced by: Jeff Covert & Gaye Adegbalola

Album line-up:
Gaye Adegbalola: lead vocs, acoustic guitar (9,11,12), acoustic slide guitar (3,4,10,14,16), harmonica (8), b-vocs (1,4,6,15) / Jeff Covert: lead e-guitar, nass, drums, misc. percussion, acoustic slide guitar (1), lead acoustic guitar (10), banjo (3,14), keys (9,11), b-vocs (6,15) / Keith Armstead: organ (6) / Roddy Barnes: piano (13,15,17), vocs (16) / John Freund: lead acoustic guitar (12,14,16) / Resa Gibbs: chant 4), b-vocs (1,4,15) / Queen Lovelace: tambourine (7) / Jackie Merritt: bones (1,2,5) / Chris Smith: cello (4) / Horns: Zack Smith: 1st trumpet, Davis Smith: 2nd trumpet, Steve Patterson: sax & Dan Haverstock: trombone

Discography GAYE ADEGBALOLA:
The Griot [2019] | Blues In All Favours [2012] | Gaye Without Shame (children’s blues CD) [2008] | Blues Gone Black, with Blue Mama Black Son (with her son Juno) [2006] | Learn To Sing The Blues (DVD) [2005] | Neo Classic Blues, with Roddy Barnes [2004] | Bitter Sweet Blues [1999] |
Discography GAYE ADEGBALOLA & THE WILD RUTZ:
Is It Still Good To Ya? [2015] |
Discography SAFFIRE – THE UPPITY BLUES WOMEN:
Havin' The Last Word [2009] | Deluxe Edition (compilation) [2006] | Ain't Gonna Hush [2001] | Live & Uppity [1998] | Cleaning House [1996] | Old, New, Borrowed & Blue [1994] | Broad Casting [1992] | Hot Flash [1991] | Uppity Blues Women [1990] | Middle Age Blues (self-produced cassette) [1987] |

Artiest info
Website  
 

Label: VizzTone / Hot Toddy Music

video